Namasté - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Esther Jong - WaarBenJij.nu Namasté - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Esther Jong - WaarBenJij.nu

Namasté

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 Augustus 2010 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Namasté,
Een gebaar van respect in vele Hindoestaanse samenlevingen
Betekenis: Ik buig voor jou.
Hierbij worden de handen tegen elkaar geduwd, de handpalmen raken elkaar, de vingers wijzen naar boven en men buigt het hoofd.
Een symbolisch gebaar van respect binnen de wereld van Yoga. Waar het betekent: mijn ziel buigt voor jouw ziel.

En waarom, zal je denken begin ik zomaar met zo'n 'zweverige' uitleg over een Hindoestaans gebruik.
Ik had gewoon weer een opsomming kunnen geven van mijn leven hier in Schotland van de afgelopen 5 weken. Maar eerlijk gezegd is er niet veel gebeurd.
Je staat op, gaat naar je werk. Je zit aan de telefoon voor 8 uur en gaat naar huis. Waar de afwas wacht, of de vieze was, waar de kamer moet worden aangeveegd. Waar telefoontjes moeten worden gepleegd. Waar administratie moet worden geregeld. Waar een boek moet worden uitgelezen en de herhaling van Friends om 20.00 begint op Channel 4 ;-).Gewone dingen, die men over de hele wereld eigenlijk ook doet.
Maar daar zit niemand eigenlijk op te wachten of wel?

Dus ik heb besloten eens te vertellen over iets wat sinds kort een belangrijk deel van mijn leven is geworden. Een hobby die net iets meer is geworden dan….een hobby.
Yoga.
Ik ben begonnen met Yoga in november vorig jaar. In die tijd zaten Monique en ik nog in dat dure waardeloze appartement en waren we beide bezig met de beslissing al dan terug te keren naar Amerika. Ik zat helemaal niet lekker in m’n vel en het leek er op dat er tientallen stemmen in m’n hoofd mij allerlei richtingen op wilden duwen.
Ik had jaren geleden al eens nagedacht over het oppakken van Yoga maar dat is er nooit van gekomen. Tot ik op een avond in oktober op het net zat te surfen en een indrukwekkend verhaal over het ontdekken van Yoga, van iemand wiens werk ik bewonder, tegenkwam. Dit inspireerde mij om in Belfast op zoek te gaan naar een yoga studio. Zo ben ik bij Julie van Yoga Belfast terechtgekomen, en na m’n eerste les was ik verkocht.
Het is moeilijk uit te leggen wat yoga met je doet. Veel mensen denken dat het bij Yoga er alleen gaat om de poses. Je benen in je nek leggen en op je hoofd staan. Not so.
Mensen vragen vaak: “Helpt dat nou, dat yoga?”
Haha, tja dat hangt er van af wat je er zelf wilt instoppen. Ik kan die vraag niet goed beantwoorden.
Beoefenaars zeggen dan ook: “Jij doet geen yoga, yoga doet jou.” :-) Het is meer dan alleen de oefeningen. Het gaat om bewustwording, intentie, aandacht. Aanvaarden dat niks zeker is. De correlatie tussen lichaam en geest.
Iedereen heeft een eigen reden om met yoga te beginnen. Voor mij was het om die stemmen en al die gedachten in m’n hoofd eens te kalmeren en meer balans te brengen in m’n leven. Het feit dat je er lichamelijk ook nog eens gezonder van wordt is natuurlijk ook niet verkeerd.
Veel mensen gaan één keer per week naar les en laten het daarbij. Ik wil meer. Ik oefen bijna elke dag en ga naar een klas op woensdag avond. Ik ben boeken over Yoga gaan lezen en me gaan verdiepen in Buddhisme, Zen en Toaisme. Sommige dingen gaan me nog de pet te boven en ik weet dat dit een levenslange reis is en het niet gaat om de eindbestemming. Maar wat ik tot nu toe heb geleerd heeft me doen beseffen dat ik nog veel meer wil weten.
Wat ik merk aan mezelf dat ik kalmer ben en makkelijker terugstap van bepaalde moeilijke situaties. Mezelf eerder betrap op aangeleerde (negatieve) reacties en zo zoveel mogelijk probeer om te zetten naar het positieve.

Wat moeilijk voor me is is geduld te oefenen, niet forceren als iets niet zo snel gaat als je zou willen. Geduld is nooit een van m’n sterke kanten geweest hahaha! Ook de hang naar de 'goedkeuring' van mensen, te zwaar te tillen aan wat mensen 'zouden kunnen' denken (waardoor je dus eigenlijk in zekere zin afhankelijk van ze wordt) is iets wat ik probeer los te laten. Dit is een van de moeilijkste oefeningen voor mij.
Hoewel het moeilijk is om oude gedachtepatronen en negatieve instellingen te doorbreken ben ik ervan overtuigt dat dat met oefening en inzet op den duur steeds makkelijk zal worden.
De yoga studio die ik heb gevonden is opgezet door 2 yoga docenten met meer dan 30 jaar ervaring. Ik hoop nog veel van hen te kunnen leren.
De Dalai Lama zegt dat de hetgene waar de mens, ieder mens, van binnen eigenlijk naar op zoek is, is gelukkig zijn. En dat bereikt men niet met het hebben van veel geld, roem, goeie baan, huis en auto. (hoewel het misschien helpt :-) )
Ik denk dat dat zo is. Je kan nog zoveel ‘objecten’ hebben die je denkt gelukkig te maken. Zonder zelf waardering, zonder tevreden zijn met wat je hebt, zonder compassie voor anderen, denk ik dat je nooit echt gelukkig kan zijn.

De weg van Yoga is lang en heeeel breed. Er is veel over gezegd en geschreven en er zal altijd veel over gezegd en geschreven worden. Geen idee waar het zal leiden maar ik ben blij dit pad te volgen en erg benieuwd naar de rest van de reis. :-)
Ik besef dat dit niet het verslag is dat ik normaliter post. En dat de één hier zich meer in kan vinden dan een ander.
C’est ca :-)

Dus vandaar lieve mensen:
Namasté.
Mijn ziel buigt voor jou ziel

-Namasté
Ik eer de plaats in jou
waarin het hele universum is.
Ik eer de plaats in jou die liefde,
waarheid, licht en vrede is.

Als jij daar bent, in jou, waar liefde,
waarheid, licht en vrede is
en ik ben daar, in mij, waar liefde,
waarheid, licht en vrede is,
dan zijn we Één-

--x--
Esther







  • 02 Augustus 2010 - 06:39

    Joke:

    Wauw, zeker een ander verhaal dan we gewend van je zijn. Maar..... als je maar wel met beide benen op de grond blijft staan, want dat is wel het gevaar van yoga (ik spreek uit ervaring))! Succes en veel plezier met je yoga.
    Namaste..

  • 02 Augustus 2010 - 07:37

    H.J. Hamer:

    Wat een prachtig, op hoog niveau, met het hart geschreven 'verhaal' en zo'n mooi vers!
    Ontroerend ook.
    Chapeau!
    Namasté!

  • 09 Augustus 2010 - 18:41

    Rixt:

    Ha Esther, wat grappig kom net terug van drie weken ontwikkelingswerk met 29 lln van mijn school in Noord India en we hebben de Dalai Lama ontmoet in zijn residentie in Dharamsala. Indrukwekkende man. Daarna doorgereisd Naar Leh in laddakh waar we bij boedistische monniken te gast waren. Grappig om dit dan te lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Esther

Hoi, Leuk dat je langskomt op mijn site. Ben al aardig wat onderweg geweest. Nu net een jaar terug in Nederland na avonturen in de UK en Costa Rica. Nu midden in voorbereidingen voor emigratie naar de VS

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 78490

Voorgaande reizen:

12 April 2007 - 01 November 2007

Mijn eerste reis

01 April 2009 - 30 November -0001

Leven in Noord Ierland

26 April 2010 - 30 November -0001

Leven in Glasgow

13 November 2012 - 30 November -0001

TEFL in Costa Rica

23 April 2014 - 30 November -0001

Emigratie USA

Landen bezocht: