Voors en tegens - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Esther Jong - WaarBenJij.nu Voors en tegens - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Esther Jong - WaarBenJij.nu

Voors en tegens

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 December 2004 | Nieuw Zeeland, Paihia

Kia ora,

Voors en tegens indeed. Waarom deze titel. Ik dacht laat ik eens wat vergelijkingen tussen Nederland en NZ op de website gooien.
Eigenlijk gewoon wat ik mis en niet mis van thuis. Verder wat persoonlijke ervaringen van de laatste tijd.

In NZ is het leven een stuk relaxter en daarmee waarschijnlijk een stuk langzamer dan in Nederland.
Wij hebben ondervonden dat "morgen wordt dit of dat geregeld" eigenlijk betekend: Morgen of in de loop van de week.....
Als je dat niet gewend bent kun je je daar enorm aan ergeren. Totdat je op een punt komt dat je zoiets hebt van "whatever" en je legt je er maar bij neer.
Mensen hier maken ook veel minder van een mug een olifant.
De mensen hier zijn bijna allemaal (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) een stuk vriendelijker naar vreemdelingen toe. Iedereen is erg open en oprecht geinteresseerd in wie je bent en wat je doet.
Voor mij is het landschap een grote voor!! Ik kan niet wachten tot ik op het zuidereiland ben en me kan vergapen aan de bergen!!

Wat ik mis van nederland zijn eigenlijk gewoon kleine dingetjes. De mogelijkheid om lekker in je uppie in dvd te kijken is bijvoorbeeld iets wat ik mis.
Ik mis de mogelijkheid om de telefoon te pakken en familie of vrienden te bellen als ik iets leuks of minder leuks heb meegemaakt en ik m'n ei kwijt moet. mede door het grote tijdsverschil en ook vanwege de kosten.
Ik mis bruine bonen met spek en sla, rabarber met karbonade (ik doe een moord momenteel voor een lekker stuk malse karbonade!!) Ik mis het geouwehoer onder eten met m'n broer (dat rijmt ;-)
Lekker bruin brood met hagelslag!!!! Ik mis keihard meezingen met de radio.

Op het moment ben ik bezig met m'n reisplannen voor januari. Ik ga op 8 januari weer op weg. Alleen. Helaas is het vaak zo dat als je lange tijd met mensen op dezelfde plek leeft, dingen doet, je gaat ergeren.
Dat gebeurd momenteel met mij. Ik mis de mogelijkheid om een plek te hebben waar ik alleen kan zijn, zonder mensen die in en uit lopen of bellen.
Twee van m'n huisgenoten waar ik veel me optrek zijn beide erg dominante persoonlijkheden en hebben de neiging om alle touwtjes in handen te nemen en ze uit mijn handen te nemen. Dat zijn vaak kleine dingen maar vele kleine dingen tellen aardig op en ik erger me daar aan. Ik heb het gevoel dat ik niet mezelf kan zijn en dat ik maar gewoon de reactie geef waarop het minste commentaar komt. Een mens kan maar zoveel kleinerende opmerkingen verwerkingen tot de spreekwoordelijke druppel de emmer doet overlopen....nietwaar???
Ik weet dat het nogal vaag klinkt en dat jullie waarschijnlijk maar half begrijpen waar ik het over heb.


Het probleem is dat ik niet het lef heb om de confrontatie aan te gaan. Vooral Micky kan erg heftig reageren en ik word al zo moe van het op eieren lopen de laatste weken.
Piahia is een leuk plaatsje maar is niet de plek waar ik me echt thuisvoel. Ik wil omringt worden door indrukwekkend landschap en aangezien wij in nederland genoeg water hebben is een oceaan niet genoeg voor mij. Voor mij zijn het de bergen die het doen en vandaar dat ik januari zo snel mogelijk naar het zuider eiland wil. Ik wil op een plek zijn waar ik elke keer als ik om me heen kijk onder de indruk van het landschap ben. Dat is een van de grote redenen om hier heen te komen. Ik wil niet m'n tijd verdoen op een plek die HET niet voor mij is.

Ik blijf hier voor de kerstdagen enzo, gewoon omdat het leuk is om die te vieren met bekenden. Maar zodra het nieuwe jaar van start is gegaan neem ik de benen.
Op zoek naar DIE plek die het voor mij is. Tussen de bergen.

Groetnis
Esther

  • 13 December 2004 - 07:06

    Rixt:

    Ik begrijp heel goed wat je bedoelt wat dat betreft. Hier in ZA is het nog erger denk ik dan in Nieuw Zeeland. Heeft dels ook te maken met de temeperatuur maar je kan gewoon geen afspraak maken met die lui, ach nou ja alles went zullen we maar denken. Wat de hagelslag betreft je moet even kijken bij de taartingredienten afdeling van de supermarkt, daar staat vast wel hagelslag, zelfsd hier in ZA hebben ze het. Dus moet het daar ook te krijgen zijn. O ja nog bedankt voor de kerstkaart. He sterkte en veel plezier in het nieuwe jaar. Mooi bly Rixt

  • 13 December 2004 - 10:27

    Hans En Sietske:

    na gister een dvd-speler bij mijn opa geistalleerd te hebben en een aantal golden oldies gezien te hebben, schiet bij mij de volgende song te binnen:
    as t ff kan, as t ff kan, as t ff ff ff ka-a-an.
    dus as t ff kan lekker de dingen doen die jij leuk vindt! keep smiling ook als het regent. want hier hebben we het hoogste aantal dagen met mist sinds ze het weer bijhouden... word ik niet blij van :-(
    maar ik blijf me ook verheugen op bergen met sneeuw, en dat duurt ws nog een week of 4... suc6

  • 13 December 2004 - 11:22

    Froukje Van Der Werf:

    nou meid, ik kan het me heel goed voorstellen hoor!altijd mensen om je heen,zout op.doe wat je zelf leuk vindt,daarvoor ben je daar ook dikke tût.

  • 13 December 2004 - 14:08

    Herma Ludema:

    Hé Esther, tis altijd weer leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Ik herken een hele hoop in je verhalen over je dominante medebewoners en je reacties erop. Meestal durf ik ook niet te reageren als zich zo'n situatie voordoet. Probeer je niet te ergeren, zij snappen het niet en het kost jou maar energie! Ik wens je hele fijne feestdagen en een hele goeie voortzetting van jouw droomreis.
    Groetjes, Herma

  • 14 December 2004 - 18:45

    Jacoba Tuthola:

    Ga maar weer mee op kamp met mij! kun je je weer ergeren aan mij, hahaha.
    Nee grapje hoor. Ik hoop voor je (en hun!) dat je het uithoud tot januari en ik wens je veel genieten toe in het nieuwe jaar in de bergen.
    Dikke tuten fan Jacoba!

  • 17 December 2004 - 09:20

    Marieke:

    Hé Ester, goed dat je aan jezelf blijft denken! Toch veel plezier nog dit jaar en op naar 2005!
    Groeten, Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Hoi, Leuk dat je langskomt op mijn site. Ben al aardig wat onderweg geweest. Nu net een jaar terug in Nederland na avonturen in de UK en Costa Rica. Nu midden in voorbereidingen voor emigratie naar de VS

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 78473

Voorgaande reizen:

12 April 2007 - 01 November 2007

Mijn eerste reis

01 April 2009 - 30 November -0001

Leven in Noord Ierland

26 April 2010 - 30 November -0001

Leven in Glasgow

13 November 2012 - 30 November -0001

TEFL in Costa Rica

23 April 2014 - 30 November -0001

Emigratie USA

Landen bezocht: